Afbeelding

Telefonische spoedhulp

Algemeen

De telefoon gaat maandagmorgen. Een vriendin van de familie Drent belt: meneer Drent heeft over 2 uur hulp nodig, met een keukentafelgesprek. Ik vraag wat er aan de hand is. Mevrouw Drent blijkt MS te hebben en gaat erg achteruit. Vrijdag waren ze bij de huisarts en belde de doktersassistente direct de gemeente voor extra hulp. En zojuist kreeg het echtpaar te horen dat de dames van de gemeente straks al komen, ook nog met zijn tweeën. Wat nu?

Wat als je vrouw moeilijker kan lopen?

Gelukkig mocht deze vriendin hun telefoonnummer aan ons doorgeven. Ik bel dus direct en krijg te horen dat mevrouw Drent al langer ziek is, maar dat ze zich altijd nog prima konden redden. Met de hoge kosten van nu heeft hij wel een tweede baan genomen om rond te komen. Zijn vrouw deed verder alles in huis. Als hij tussendoor thuis kwam, stond het eten bijvoorbeeld klaar; dan kon hij zo door naar zijn volgende baas. Maar nu kan zijn vrouw moeilijk lopen. Ook moet ze vaker naar de arts. Een auto? Die hebben ze niet, dus wanhopig vragen ze zich af: hoe moet dat nu verder?

‘Een auto? Die hebben ze niet’

Snel telefonisch schakelen

Ik vertel meneer Drent dat het zo snel niet lukt om een cliëntondersteuner bij het gesprek aanwezig te laten zijn. Wel kan ik meteen met hem het gesprek per telefoon voorbereiden. Dat stelt hij op prijs, waarna ik vraag wat hij zelf kan en wat zijn vrouw nog zelf kan. Het blijkt vooral een kwestie van extra rust en wat meer fysiotherapie voor haar te zijn en natuurlijk de vraag hoe het met de boodschappen moet.

Eind goed, maar niet al goed

We sluiten het gesprek af met mijn belofte dat ik straks telefonisch beschikbaar ben, als hij wil bellen op het moment dat de dames van de gemeente er zijn. De rest van de ochtend blijft het stil en ben ik druk met mensen die nog gauw energietoeslag aanvragen. Om drie uur ’s middags belt meneer Drent uiteindelijk. Hij klinkt opgewekt. Wat blijkt? Ze krijgen hulp en een scootmobiel voor zijn vrouw, zodat ze nog boodschappen kan doen en naar de fysio. Ondanks de moeilijke situatie waarin hij zit, hoor ik de blijdschap in zijn stem. Wat fijn dat ik hier als vrijwilliger iets in kon betekenen, besef ik als ik ophang.


Dit soort vragen krijgen we elke week. Dankzij onze eigen ervaringen helpen we mensen dan weer op weg. Ook u. Bel met 0546 45 69 09 voor een afspraak of kijk op

www.almelosociaal.nl

Sandra is pr-medewerker bij Almelo Sociaal, de stichting met vrijwilligers die u gratis helpen bij vragen over geld, zorg en wonen. In deze column krijgt u een kijkje in wat we in de praktijk meemaken.

Column Almelo Sociaal

Gerrit Willering (links) en Hendrik Supheert starten een Gitaarcafé in Aadorp.
Het Aahoes krijgt een Gitaarcafé 18 uur geleden
JYSK Almelo heeft de perfecte loungeset voor in de tuin.
JYSK heeft de perfecte loungeset 16 mei, 13:19
Repareren in de Hagedoorn.
Allerhande reparaties in Repair Café de Hagedoorn 15 mei, 13:23
De Almeloopers zijn klaar voor de Roparun.
Almeloopers in vorm voor de Roparun 15 mei, 09:31
Afbeelding
Open Boerderijdag in Bornerbroek 14 mei, 13:17
Afbeelding
Leerlingen Zone.college krijgen les in vissen 14 mei, 09:25
Vier kunstenaars exposeren in Kunst Punt Almelo bij de elfde expositie.
Expositie in Kunst Punt draait volop 14 mei, 08:30
Afbeelding
Lees de nieuwe editie van Almelo's Weekblad 14 mei, 08:00