Foto:

Column Sandra Bakhuis:Bellen met Almelo Sociaal

“Mijn man en ik hebben meer zorg nodig”, vertelt Ellie als mijn collega Gabriëlle de telefoon opneemt. “Toen ik de zorgverzekering hierover belde, zeiden die dat ik een cliëntondersteuner nodig had en dat die bij jullie werkt. Ben ik hier goed?” Gabriëlle legt uit dat zij de coördinator van het team cliëntondersteuning is. En dat Ellie dus goed zit.

Cliëntondersteuner, wat is dat?

Ellie heeft nog nooit gehoord van cliëntondersteuners. Daarom vertelt Gabriëlle eerst: “Cliëntondersteuners helpen uw zorg goed te organiseren. Samen kijken we welke problemen er zijn en wat er nodig is om ze op te lossen. Gemeentes zijn verplicht deze cliëntondersteuning gratis aan te bieden.  Voor Almelo mogen wij vanuit Almelo Sociaal die hulp aan Almeloërs geven.” Als Ellie doorvraagt wat we precies doen, hoort ze: “Samen met de ouderenbonden COSBO, Almelo Doe(t) Mee en - binnenkort - de Adviesraad Sociaal Domein beantwoorden wij met zo’n zestig vrijwilligers vragen over geld, zorg en wonen. Ook praten wij met de gemeente over hoe en waar het beter kan. Maar vertel eens, waarom hebt u meer zorg nodig?”

Misschien hebben we ook meer aanpassingen nodig?

Aanpassingen of meer hulp nodig

Ellie vertelt dat de conditie van haar man Frans achteruit gaat. “Hij is longpatiënt en gebruikt zuurstof. Zelf zit ik in een rolstoel. We krijgen al wel hulp, maar toch wordt het moeilijker voor hem om me te helpen.” Als mijn collega vraagt welke hulp ze krijgen, lukt het Ellie niet goed om dit uit te leggen. “Misschien hebben we ook meer aanpassingen nodig?”, voegt ze onzeker toe. Gabriëlle maakt daarom een afspraak voor een huisbezoek. 

Vaker thuiszorg én Wmo-hulp

Ellie en Frans blijken al in een aangepast huis te wonen; vloeren zonder drempels, steunen in de wc. Maar Frans heeft meer lichamelijke zorg nodig. Wij bellen met hun eigen thuiszorg om te regelen dat ze wat vaker komen. Dat is zo gepiept. En omdat Frans nu minder in huis kan doen dan vorig jaar, bellen we ook het Wmo-loket van de gemeente. Dat belooft dat er binnenkort een consulent bij hen thuis komt, om te kijken wat ze nog meer nodig hebben. Ellie is verrast en opgelucht. “Wat fijn dit. Jullie hulp kost ons niets, maar levert wel veel op.”

Dit soort vragen krijgen we elke week. Dankzij onze eigen ervaringen helpen we mensen dan weer op weg. Ook u. Bel met 0546 - 45 69 09 voor een afspraak of kijk op www.almelosociaal.nl

Sandra is pr-medewerker bij Almelo Sociaal, de stichting met vrijwilligers die u gratis helpen bij vragen over geld, zorg en wonen. In deze column krijgt u een kijkje in wat we in de praktijk meemaken.

Meer berichten