Foto:

Alle dubbeltjes omdraaien

Heleen belt; ze heeft een brief van de woningstichting gekregen. “Ik begrijp het niet: 12 euro huurverhoging! Geen letter over het waarom, laat staan over hoe ik het moet betalen. Er staat alleen dat ze dit volgens de richtlijnen mogen doen. Maar nu alles duurder wordt, moet ik elk dubbeltje al drie keer omdraaien. Wat nu?”, verzucht ze. Wij hebben gelukkig al vaker met dit bijltje gehakt en nodigen haar uit voor ons spreekuur.

Overzicht is alles

Heleen is een goed georganiseerde vrouw. Uit haar tas komt een nette map met allerlei papieren. De brief van de woningstichting, loonstrookjes, een overzicht van haar energieverbruik en haar inkomsten en uitgaven keurig in een tabel gerangschikt. “En,” zegt ze: “de DigiD-app staat op mijn telefoon, ik ben graag goed voorbereid.”

Waar is de belastingdienst?

Toch missen we direct de brieven van de belastingdienst. Tja, als je dit vrijwilligerswerk binnen Almelo Sociaal langer doet, weet je dat huur- en zorgtoeslag krijgen de grootste winst oplevert. Waarom heeft Heleen dit niet? 

‘Laat ze die toeslagen maar houden’

Ze legt uit dat ze hiermee te vaak op de koffie kwam: soms kreeg ze geld terug, maar steeds vaker volgde er een onbegrijpelijke belastingaanslag, soms wel over twee jaar daarvoor. “Ik ben ermee gestopt. Laat ze het geld maar houden als ik er geen recht op heb.”

Wisselende inkomsten

Heleen blijkt te werken als oproepkracht en daardoor heeft ze niet iedere maand hetzelfde inkomen. Ja, daar heeft de belastingdienst wel moeite mee. Toch is ook die situatie voor de toeslagen prima op te lossen. Daarom loggen we met haar DigiD in bij de belastingdienst om de huur- en zorgtoeslag aan te vragen over het voorbíje jaar. Dat kan tot september, dus we zijn ruim op tijd.

Belastinggeld voor huurverhoging

Als even later blijkt dat onze Almelose een mooi bedrag terugkrijgt, twijfelt ze: “Is dit definitief?” We kunnen haar geruststellen: “Ja, dit is gebaseerd op het werkelijke inkomen dat je vorig jaar had. “Wat mooi! Hiermee kan ik de huurverhoging betalen”, klinkt het vervolgens blij. “Achteraf toeslagen aanvragen durf ik nu volgend jaar zelf ook wel. Voor nu ben ik helemaal tevreden”, bedankt Heleen ons hartelijk.

Dit soort vragen krijgen we elke week. Dankzij onze eigen ervaringen helpen we mensen dan weer op weg. Ook u. Bel met 0546 45 69 09 voor een afspraak of kijk op 

www.almelosociaal.nl

Sandra is pr-medewerker bij Almelo Sociaal, de stichting met vrijwilligers die u gratis helpen bij vragen over geld, zorg en wonen. In deze column krijgt u een kijkje in wat we in de praktijk meemaken.


Column Sandra Bakhuis

Meer berichten