<p>Wethouder Arjen Maathuis is enthousiast over idee&euml;n die leerlingen van Het Erasmus hebben over het nieuwe zwembad.</p>

Wethouder Arjen Maathuis is enthousiast over ideeën die leerlingen van Het Erasmus hebben over het nieuwe zwembad.

(Foto: )

Wethouder over leerlingen Erasmus: ‘Ideeën die we mee kunnen nemen!’

ALMELO - Voor de derde klas havo- en vwo-leerlingen van Het Erasmus in Almelo was het onlangs een spannende dag. In een schooljaar waarin corona de fysieke samenwerking behoorlijk dwarszat, mochten ze eindelijk aan een project werken waarin volop kon worden samengewerkt.

In het bijzijn van wethouder Arjen Maathuis van de gemeente Almelo gaven verschillende groepjes leerlingen van het Technasium hun eindpresentaties met ideeën en initiatieven over hoe ‘hun’ nieuwe Sportpark in Almelo eruit moet komen te zien.

Zwemliefhebbers in Almelo kunnen over een tijdje hun hart ophalen. De stad krijgt namelijk een nieuw zwemparadijs. Op het nieuwe Sportpark komen straks twee buitenbaden en drie overdekte zwembaden. In het nieuwe bad is straks veel te beleven. Er komen glijbanen, een interactief geluid- en lichtsysteem, een bubbelbad, stoomcabine en horecafaciliteiten. De buitenbaden bestaan uit een recreatief bad en een 5 baans 25 meter buitenbad.

Dit initiatief was een reden voor Het Erasmus en de gemeente Almelo om de handen ineen te slaan. Aan de hand van een programma van eisen mochten de leerlingen uit de derde klas van het Technasium in kleine groepjes bouwen aan het project ‘nieuw Sportpark Almelo’. Dat ging in een aantal stappen, zoals een excursie op locatie, een vlekkenplan maken, schetsen, ontwerpen en zelfs het bouwen van een maquette.

Nu is het dan eindelijk zover: ze mogen hun eindpresentatie geven aan projectleider en opdrachtgever Michiel ten Dam, wethouder Arjen Maathuis, manager zwembad Yvonne Versteeg en adviseur inkoop Astrid te Wierik.

De groepjes starten enthousiast aan de hand van hun gebouwde maquette en een PowerPoint presentatie: ”Uit ons onderzoek blijkt dat kinderen gek zijn van glijbanen, het liefst met verschillende kleuren. Aan een stroomversnelling is gedacht, er komen speeltuinen, een ligweide met schaduw en genoeg picknicktafels om ook te kunnen zitten. Boven het peuterbad moet een koepel komen, zodat het zelfs voor de allerkleinsten lekker is om buiten te zwemmen. Het peuterbad moet bovendien bij de ingang komen, zodat die kleintjes niet langs diepere zwembaden hoeven.” Het enthousiasme slaat meteen over: “Kijk, daar is over nagedacht! Dit zijn ideeën die we mee kunnen nemen!”, reageert wethouder Maathuis tevreden.

De leerlingen krijgen de smaak te pakken en overal is over nagedacht. “We hebben een centrale hal en horeca faciliteiten ontworpen. Een tribune is handig, maar als je er ook een ontmoetingsplek van maakt is het ook heel functioneel. Overal hebben we rekening gehouden met het aantal vierkante meters, de inrichting van de kantine krijgt de sfeer van een bruin café, de apparatuur is ingetekend in de keuken en, vooral heel belangrijk, er is een loket voor de vette hap.”

Zichtbaar tevreden reageert de wethouder: “Hebben jullie soms net een huis ingericht? Jullie zijn er heel erg mee bezig en denken ook goed over de ruimtes. Eigenlijk bouwen jullie heel goedkoop.” Daar haakt een Technasium leerling natuurlijk graag op in: “Dat is mooi, dan is de rest van het budget vast voor ons.”

Dat laatste kan de wethouder niet beloven, maar wel roemt Maathuis de eindpresentaties: ”Erg inspirerend. Jullie zijn een belangrijke doelgroep van het complex. Wij willen heel graag weten hoe jullie het nieuwe Sportpark zien en met deze prachtige presentaties laten jullie ons met heel veel nieuwe ideeën en initiatieven huiswaarts keren.”

Meer berichten