De Kindertelefoon is nu in deze tijd voor veel kinderen een extra fijn luisterend oor
De Kindertelefoon is nu in deze tijd voor veel kinderen een extra fijn luisterend oor (Foto: )

Kindertelefoon vaker gebeld

ALMELO - Er wordt vooral langer gebeld, telefoontjes zijn ook vaker serieuzer van aard. In deze coronacrisistijd is voor kinderen de gang van veel zaken ook anders dan voorheen. Dat geeft voor sommige kinderen extra problemen en veelal angst, anderen zien ook de positieve kanten in deze situatie. 365 Dagen per jaar van 11.00 uur tot 21.00 uur kan er door kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar naar de Kindertelefoon worden gebeld via nummer 0800-0432 en chatten via kindertelefoon.nl. ‘Kinderen mogen bij ons altijd hun verhaal doen’, vertelt Rob Noordink. Hij is werkbegeleider en coördinator in Almelo. ‘Er werken bij ons een grote groep goed opgeleide vrijwilligers. Dagelijks werken er om de 3 uur, drie of vier nieuwe mensen.’

Door de coronacrisis zitten er niet meer dan twee vrijwilligers in dezelfde ruimte bij elkaar. Ze zitten nu dus over meerdere ruimtes verspreid. ‘We werken nog steeds vanuit onze locatie aan de Wierdensestraat, waar we telefoontjes vanuit het hele land ontvangen,’ aldus Rob. De eerste vrijwilliger die op een bepaald moment vrij is neemt een telefoontje aan en dat kan iemand uit hele land zijn. Rob Noordink merkt dat het per moment verschilt hoeveel telefoontjes er binnen komen en dat het vooral ’s avonds drukker is en dat langere gesprekken plaatsvinden. Veel vragen over het coronavirus, ook praktische vragen. Dat ze bijvoorbeeld hun nieuwe vriendje nu niet kunnen zien. Naast veel kinderen die angstig zijn, komen er ook telefoontjes binnen van kinderen die vertellen dat ze het wel gezellig vinden dat hun ouders meer thuis zijn.

Op het forum van de kindertelefoon kunnen de kinderen ook elkaar vragen stellen; ‘Wat doe jij’. Daar komen vele originele ideeën en acties uit. Verontrustend zijn de telefoontjes van kinderen die in moeilijke en soms zelf gevaarlijke situaties verkeren. Waar de situatie momenteel nog erger is geworden omdat men nog meer dan anders op elkaars huid zit .‘We gaan uit van de kracht van het kind zelf, dat betekent niet dat ze het zelf op moeten lossen maar wel dat ze weten wat goed voor hun voelt en daar kunnen onze vrijwilligers bij ondersteunen,’ geeft Rob aan. ‘Het feit dat kinderen zelf het initiatief nemen om te bellen, zegt heel veel. Het is ook aan de kinderen of ze verder geholpen willen worden.’

Waar voorheen ongeveer 1000 gesprekken werden gepleegd, komen nu 1500 gesprekken binnen. ‘Het is een duidelijke toename,’ geeft Suzanne Pappot aan. Zij is landelijk communicatie- en PR-medewerker binnen de Kindertelefoon. Ruim 600 vrijwilligers staan klaar om de telefoontjes en chats te beantwoorden.

Vrijwilligers

Er melden zich momenteel veel vrijwilligers aan. ‘Dat is een geweldig gebaar, we zijn dan ook erg druk om te zorgen dat we de trainingen op korte termijn meer digitaal kunnen geven, want face to face trainingen in grotere groepen zijn op dit moment niet mogelijk, laat Rob weten. ‘Een luisterend oor is en blijft onze belangrijkste taak,’ geeft Suzanne aan.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden