Iedereen probeert waar mogelijk op afstand les te geven, het is wennen en het voelt alsof ze ineens in het diepe zijn gegooid en naar de overkant moet zwemmen zonder diploma
Iedereen probeert waar mogelijk op afstand les te geven, het is wennen en het voelt alsof ze ineens in het diepe zijn gegooid en naar de overkant moet zwemmen zonder diploma (Foto: )

Online lessen volgen is wennen

ALMELO - Normaal stapt hij om 07.30 uur zijn school binnen, waar tweehonderd kinderen onderwijs krijgen. ‘Rondje goedemorgen en een koffiemoment met collega’s’ en de dag van Jeroen oude Oosterik, directeur van basisschool de Wereldboom, begint. Sinds het sluiten van de scholen door de Coronacrisis is de bruisende schoolomgeving veranderd in een stiltegebied. In een klaslokaal zitten elke dag nog vijf kinderen. Hun ouders zijn werkzaam in een vitaal beroep. De kinderen krijgen onderwijs en begeleiding van twee leerkrachten. Jeroen hoopt dat de gemeente de opvang overneemt, zodat alle leerkrachten zich kunnen richten op onderwijs op afstand. ‘Maar wij blijven hier zolang er kinderen zijn.’

Maandagochtend 16 maart zijn alle collega’s, mits vrij van klachten, op school geweest om met elkaar doelgerichte keuzes te maken. De Coronapandemie confronteert hen namelijk met een nieuwe en onvoorspelbare onderwijsrealiteit. De plotselinge noodzaak tot afstandsonderwijs brengt niet alleen een nieuwe dynamiek met zich mee, maar het vraagt ook om een duidelijk visie hoe het onderwijs zo goed mogelijk kan worden voortgezet. Onderwijs waarbij welbevinden bovenaan staat. Dus een kaartje aan jarigen en wekelijks een telefoontje aan ouders en kinderen, zo nodig nog vaker. Jeroen heeft geregeld contact met zijn collega’s. Hoe redden zij zich in hun thuissituatie met bijvoorbeeld eigen kinderen om zich heen en om ook op afstand les te geven? Redden ze zich met digitale media? Wat hebben ze nodig? Ook voor alle collega’s is het welbevinden erg belangrijk. ‘Het is mooi om te zien hoe ze elkaar onderling helpen’.

Men was begonnen met een vierwekenplan, maar de scholen blijven t/m de meivakantie gesloten dus dit wordt verlengd. De focus ligt op de kernvakken: rekenen, taal, spelling en lezen. Er wordt bewust niet de hele dag vol gepland, omdat ouders ook thuis moeten werken en ook hun kinderen nog moeten ondersteunen bij het thuisonderwijs. Verder is er gekozen voor een combinatie van papieren en digitale leerstof. Kinderen leren namelijk op verschillende manieren en niet elk gezin heeft alle apparaten (devices) beschikbaar. Deze apparaten worden zo nodig via school verstrekt.

Het chatprogramma ZOOM blijkt voor de meeste kinderen goed te werken. Op deze manier kan er in groepsverband of individueel gewerkt werkt worden. Leerkrachten hebben hard gewerkt om ZOOM te kunnen aanbieden. Op deze manier wordt samen thuisonderwijs gemaakt. Het is nog steeds in ontwikkeling, maar het werkt steeds beter. Er wordt gekeken naar een digitale studiedag.

Vrijdagochtend 27 maart konden de kinderen en hun ouders voor de laatste keer werkboeken en werkpakketten ophalen. ‘Over het algemeen ben ik nuchter, maar ik werd er toch stil van. Ik mis ze,’ zegt Jeroen. ‘We moeten een koers varen op een kanaal dat nog gegraven moet worden.’

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden