Column Sandra Bakhuis:Almelo Sociaal in de milde lockdown

Elke week krijgen we veel verschillende soorten vragen om hulp. Ook in de milde lockdown helpen we mensen per telefoon en e-mail dan gratis op weg. En dat lukt prima, merkten we. 

Ontslagen – wat nu?

Neem nou Jantine. Ze belt deze morgen over een brief van de belastingdienst die ze niet begrijpt. “Kun je een foto sturen via Whatsapp?”, vraagt mijn collega. ”Dan kunnen we samen lezen.” De brief blijkt over het voorschotbedrag van de toeslagen te gaan. Jantine raakte vorig jaar haar baan kwijt, dus het genoemde bedrag aan inkomsten is veel hoger dan ze dacht: “Ik heb nu wel weer werk, maar minder uren. Moet ik het toeslagbedrag nu zelf aanpassen? En waar dan?”
Mijn collega vraagt of ze op de website van de belastingdienst kan inloggen met haar DigiD. Dat lukt niet, dus nodigen we haar uit op de Boddenstraat. Samen vullen we haar geschatte inkomen voor 2022 in op de website van de belastingdienst.

Vragen over zorgpolis gemeente

Even later checken we de berichten die via de website binnenkomen. Daar zit een reactie tussen van meneer Klaas. Wij kennen hem al jaren. Dit keer wil hij weten wat hij met de zorgpolis van de gemeente moet doen; hij heeft namelijk een nieuwe baan. Als we bellen, feliciteren we hem natuurlijk eerst. Daarna zoeken we hoe we hem telefonisch kunnen helpen. Gelukkig blijkt hij een brief van zijn nieuwe baas te hebben. Mét een aanbod voor een collectieve zorgpolis. Als hij die tekent, zo weten wij, wordt de polis van de gemeente automatisch voor hem opgezegd.

Per busje naar school

Het laatste e-mailbericht gaat deze morgen over Eline. Haar dochter van acht gaat sinds dit jaar naar het speciaal onderwijs. Het is eigenlijk niet ver genoeg voor een taxibusje, maar haar dochter kan nog niet zelf fietsen. “De school e-mailde de gemeente al om voor de winter vervoer aan te vragen. Want als het glad wordt, durf ik niet met haar achterop de fiets. En lopend is te ver. Haar juf zegt nu dat ik het zelf moet aanvragen, maar hoe dan?”
We vertellen Eline dat dat werkt via een korte vragenlijst op het burgerportaal van de gemeente. De link hiervoor mailen we. Net voor twaalf uur belt ze juichend: “De gemeente belde net al: mijn dochter mag vanaf volgende week met het busje mee. Ik ben zo blij! Dankjewel voor de informatie.”

Dit soort vragen krijgen we elke week. Dankzij onze eigen ervaringen helpen we mensen dan weer op weg. Ook u. Bel met 0546 45 69 09 voor een afspraak of kijk op www.almelosociaal.nl

-Sandra is pr-medewerker bij Almelo Sociaal, de stichting met vrijwilligers die u gratis helpen bij vragen over geld, zorg en wonen. In deze column krijgt u een kijkje in wat we in de praktijk meemaken.

Meer berichten