‘We hebben een beller’
AlgemeenElke maandag-, woensdag- en vrijdagochtend heeft Almelo Sociaal telefonisch spreekuur. Gewoon gratis, net als de rest van onze hulp. Wat voor vragen er zoal binnenkomen? En hoe dat werkt, helpen per telefoon? We nemen u mee in zo’n morgen.
Door Sandra Bakhuis
Direct om 9 uur is het raak, Joke belt. Ze wil samenwonen en vraagt wat de gevolgen zijn. Om haar goed te helpen moet ik vragen naar hun inkomens. Ze zitten samen boven de € 27.000 per jaar. Dat betekent dat ze waarschijnlijk geen huur- en zorgtoeslag krijgen. Ik adviseer haar een proefberekening te maken op belastingdienst.nl en vertel dat ze me mag terugbellen als ze er niet uitkomt.
We zien dit vaker: mensen die twijfelen en liever niet de belastingdienst bellen, omdat je dan veel gegevens moet doorgeven. Wij vragen pas informatie als we die écht nodig hebben. We staan immers helemaal los van gemeente of belastingdienst.
Anoniem vragen stellen
Sinds de coronacrisis helpen wij trouwens ook via Whatsapp. Handig anoniem, snel en gratis. Joris snapt dat en appt me. Hij zoekt een stageplaats bij ons. Helaas, stageplaatsen hebben we niet. Ik app dat hij vást iets vindt via almelovoorelkaar.nl of ikhebeenvraagalmelo.nl.
In de WW
En dan belt Karel. Hij verloor door corona zijn baan. Voor een WW-uitkering moet hij zich als werkzoekende inschrijven op werk.nl. Ai, dat is te lastig door de telefoon. Voor hem plan ik een persoonlijke afspraak. Zo kunnen we ook Karel op maat helpen.
Dit soort vragen krijgen we elke week. Dankzij onze eigen ervaringen helpen we mensen dan weer op weg. Ook u. Kijk op
www.almelosociaal.nl.