<p>Theo Tulp en Ankie Meijer van TOM UIitgeverij.</p>

Theo Tulp en Ankie Meijer van TOM UIitgeverij.

(Foto: )

Theo Tulp neemt Uitgeverij TOM over

ALMELO - Uitgeverij TOM, ruim 33 jaar producent en leverancier van grafische producten voor slechtziende en oudere mensen, is overgenomen door Theo Tulp van DutchPaper die al dertig jaar in de grafische sector actief is. De handtekeningen zijn donderdag gezet. Ankie Meijer leidde TOM vanaf 2005. “Ik ben blij dat het wordt voorgezet’’, zegt Ankie Meijer. “Als we ophouden te bestaan, dan worden zoveel mensen de dupe.’’

Uitgeverij TOM werd opgericht door de ouders van Ankie Meijer. Het bedrijf richt zich op mensen die behoefte hebben aan grote en duidelijke letters en cijfers. Denk hierbij aan kalenders, agenda’s, schrijfblokken, puzzelboeken en bingoblokken. De producten gaan door heel Nederland en ook naar België.

Ankie Meijer wilde na vijftien jaar TOM graag eens wat anders doen. Ze ging kijken of ze een koper kon vinden en kwam al snel bij Theo Tulp uit. “Theo had als klant al eens gezegd dat hij het een mooi bedrijf vond. Als ik het ooit zou willen verkopen dan moest ik hem bellen zei hij toen. Hij wil het bedrijf doorzetten en verder laten groeien. Dat is heel belangrijk. Dat de klanten er niks van merken.’’

Theo Tulp is blij met zijn nieuwe aanwinst. “Ankie zocht een overnamekandidaat die grafische vakkennis heeft en er mocht niets veranderen voor klanten en het personeel. Nou, dat is gelukt. En ik ben heel blij met TOM. Ze maken gewoon hele mooie spullen voor mensen die slechtziend zijn, ouderen en ook autistische mensen vinden het handig omdat het zo duidelijk is: producten met grote letters, geen toeters en bellen, gewoon erg functionele producten. Het is belangrijk dat die er zijn.’’

TOM heeft nagenoeg geen concurrentie, weet Tulp. “Er zijn zeker groeimogelijkheden. In België hebben we al klanten, maar dat is uit te breiden. Ook in Nederland hebben we nog niet alle handelaren en verzorgingstehuizen bereikt. We gaan ook over de grens kijken.’’

TOM is een perfecte aanvulling op het grafische bedrijf DutchPaper dat Tulp al tien jaar runt. “Door de overname kunnen we nu aantal dingen aan huis produceren. DutchPaper is intermediair. Dankzij TOM kunnen we meer dingen zelf doen. TOM maakt DutchPaper sterker.’’

Tulp is al achttien jaar zelfstandig ondernemer. Samen met zijn vrouw Manon zet hij TOM voort onder dezelfde naam. “Ik doe de inkoop en de commerciële buitendienst. Manon stuurt het personeel aan en zorgt voor de binnendienst. Zo zorgen wij er voor dat het bedrijf succesvol wordt voortgezet. Personeel en klanten blijven zo gewaarborgd van werk en goede producten.’’

TOM zat aan de Bavinkstraat en gaat daar weg. Het nieuwe adres wordt per 1 augustus Bornerbroeksestraat 455. DutchPaper verhuist van de Laan van Indië naar hetzelfde pand. “Daar hebben we veel meer ruimte’’, aldus Tulp.

Ankie Meijer wil een culturele switch maken. “Ik wil proberen wat te gaan doen in de culturele sector. Daar word ik heel blij van. Als je het op een gegeven moment niet doet, dan kan het niet meer.’’

Meer berichten