Op het baanvak Berlijn-Amsterdam kan de nieuwe Talgo het hele traject berijden waardoor een loc-wissel in Bad Bentheim (D) niet meer noodzakelijk is
Op het baanvak Berlijn-Amsterdam kan de nieuwe Talgo het hele traject berijden waardoor een loc-wissel in Bad Bentheim (D) niet meer noodzakelijk is (Foto: )

Snellere trein Berlijn-Amsterdam 2024

ALMELO – Deutsche Bahn heeft bij fabrikant Talgo in Spanje 23 nieuwe treinstellen besteld voor meerdere trajecten waaronder de verbinding Berlijn-Amsterdam. De treinen van het type Talgo 230 kunnen een maximum snelheid van 230 km bereiken op baanvakken waar dat is toegestaan. De order omvat een investering van 550 miljoen euro. Op het baanvak Berlijn-Amsterdam kan de nieuwe Talgo het hele traject berijden waardoor een loc-wissel in Bad Bentheim (D) dichtbij de Nederlandse grens niet meer noodzakelijk is. Daarmee wordt een tijdwinst geboekt van zo'n 25 minuten met ingang van naar verwachting 2023/24, het jaar waarin de nieuwe trein in gebruik wordt genomen.

Deutsche Bahn is vooralsnog niet van plan haltes in het Duitse intercitynetwerk tussen Nederland en Berlijn te schrappen. In Nederland leeft die gedachte wel. Vooral vanuit de 'grachtengordel' wordt aangedrongen op een snellere verbinding. Het schrappen van haltes zou per halte zo'n 4 minuten extra tijdwinst opleveren. Vanaf Amsterdam stopt deze internationale intercity nu nog in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Almelo en Hengelo. Door 4 haltes over te slaan, zou dan nog een extra tijdwinst van circa 16 minuten ontstaan en zo de totale reistijd met circa 40 minuten kunnen verkorten.

Motie opgesteld

Reden voor de Twenteraad van Regio Twente een motie op te stellen om in ieder geval de stop in Hengelo te behouden. D66 diende die motie in in de Almelose gemeenteraad, maar Lokaal Almelo Samen (LAS) ging daar dwars voorliggen. LAS is van mening dat de reizigers en forenzen uit de regio Almelo en ook de regio's van de andere gemeenten, veelal kiezen voor de Duitse trein vanwege het hogere comfort en dat dit vooral richting Amsterdam het geval is en minder richting Berlijn.

Reden om ook te pleiten voor het behoud van de stop in Almelo. Dat deed ook de gemeenteraad van Tubbergen en zal ongetwijfeld ook gevolg krijgen in de andere voornoemde steden waar deze trein nu nog stopt. De gemeenteraad besloot unaniem de motie te wijzigen, zodat het college van B&W nu het belang voor de regio Almelo kan onderstrepen bij NS, de Euregio en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De IC Amsterdam-Berlijn wordt op het Nederlandse deel van het traject nog getrokken door een NS-loc. Hier op het station in Almelo. Bij de komst van de nieuwe Talgo 230 is dat niet meer nodig. Een tijdwinst van 25 minuten.

Meer berichten