Foto:

Riwald Dakar Team beleeft een heftige eerste week

ALMELO - De Dakar 2019 wordt dit jaar voor het eerst in één land verreden: Peru. Waar men voorgaande jaren ook wel eens etappes zagen op gravel en verharde graspaden, krijgen de deelnemers dit jaar dus 100% zand. En dat betekent tien zware zandrijke etappes, bestaande uit duizelingwekkende duinenpartijen, fesh fesh en rio's. De eerste helft van de rally zit erop en het zwaartekracht lag bij de duinen van Ica en Tanaka én de marathon-etappe. Voor het Riwald Dakar Team was het een bewogen eerste deel, waarin er veel gebeurde. De eerste etappe werd verreden op maandag 7 januari en voerde van Lima, waar de startceremonie plaatsvond, naar Pisco. Het was een kleine etappe, waarbij het prettig is om de truck even goed aan te voelen en te merken dat hij lekker loopt. Dat geeft vertrouwen voor de dagen die gaan komen.

Ploeteren

Vervolgens werd er een etappe gereden van Pisco naar San Juan de Marcona, die voor een groot deel uit zandpaden in rio's bestond, en de eerste tricky duinen boden zich aan. Dat het geen gemakkelijke Dakar zou worden werd deze tweede dag al bewezen, want er vielen al behoorlijk wat deelnemers uit tijdens deze etappe, waaronder Martin van de Brink, die een vrijwel identieke Renault truck aan die van Gert Huzink bestuurd. Gert, Rob en Martin zijn even gestopt bij Martin om te kijken of zij assistentie hebben kunnen verlenen, maar toen bleek dat dat niet het geval was, hebben zij hun weg vervolgd. Ze hebben zelf lekker constant gereden en vooral geen risico's genomen. Dat de truck niet helemaal ongeschonden uit de strijd is gekomen blijkt op het bivak in San Juan de Marcona. De monteurs merken dat er probleem is met de achteras, welke olie lekt. Er moeten nieuwe oliekeringen ingezet worden. Na een nacht hard werken is de truck nét voor de start van de derde etappe weer helemaal paraat.

De duinenpartijen worden steeds heftiger

De proef van San Juan de Marcona naar Arequipa tekende zich door de hevige duinenpartijen en veel fesh fesh. Doordat Gert sterk rijdt in de duinen kon hij in het eerste deel van de etappe veel tijd winnen. Maar helaas verloren ze in het tweede deel van de etappe tijd doordat bij het afrijden van een 'afstapje' een stuk bumper tegen het voorwiel aandrukte. Dit deel moest er zelfs afgeslepen worden om weer verder te kunnen. Even later reden de mannen nog een lekke band, waardoor het tijdverlies ruim een uur was. Gelukkig ondervinden ze geen problemen met de oliekeringen, dat is een hele geruststelling.

Zonder snelle assistentie verder

Het snelle assistentieteam in de MAN, bestuurd door Ed Wigman, heeft wat grotere problemen tijdens etappe 3. De fan van de koeling is kapotgeslagen en heeft behoorlijk wat schade aangericht. Met twee kapotte koelslangen en een gebroken intercoolerbuis is het onmogelijk voor de heren om de etappe uit te rijden. Wat dit verhaal extra vervelend maakt, is dat de reserve-onderdelen voor de Renault truck ín de MAN liggen. En deze onderdelen moeten beschikbaar zijn tijdens etappe 4. Met man en macht wordt geprobeerd een andere deelnemer te vinden die langs de verbindingsroute kan rijden om de onderdelen over te nemen. Uiteraard biedt zich iemand aan en kan Gert zonder kopzorgen beginnen aan etappe 4, die zonder fouten wordt gereden. 'Het was een technische proef, waar we geen risico's hebben genomen, maar wel een tandje bijgezet hebben', aldus Gert. Deze avond slapen de mannen in een afgesloten bivak, zonder de assistentie van hun servicemonteurs. Daarom is het wegvallen van de snelle assistentie extra vervelend, omdat je dan wat extra kennis en handen mist. Bijkomend voordeel is wel dat er volgens de mannen niets met de truck aan de hand is, dus hoeven zij alleen het hoognodige goed te checken en even langs te lopen.

Van alles verwacht, maar dit absoluut niet

Vlak na de start vanuit het marathonbivak gebeurt het ondenkbare: de motor vertoont kuren. Ze hebben gelijk in de gaten dat er iets ernstigs aan de hand is. Nadat de truck stilgezet is, constateren Gert, Rob en Martin dat er een gat in de motor is geslagen, alle olie is eruit gelopen! Gert: 'Dit is onvoorstelbaar, net tijdens een marathonetappe. Het is en blijft een mechanische sport, maar een gat in het motorblok? Ik had van alles verwacht, maar dit absoluut niet. Wat klote!' De mannen worden op sleep genomen naar het bivak in Arequipa, waar grondig wordt bekeken wat de schade is.

Herkansings-klassement

Als je als deelnemer tijdens een etappe met dit soort grote problemen kampt, waardoor je niet verder kan, wordt je uit de wedstrijd gehaald. Maar, in deze editie van de zwaarste rally ter wereld mogen uitvallers bij de trucks en auto's in herkansing. Als je uitvalt in de eerste week wegens technische problemen, mag je (na een technische keuring van het materiaal en een medische keuring van de bemanning) na de rustdag weer instromen in een nieuw afvallers-klassement. Die kans pakt het Riwald Dakar Team met beide handen aan. Beide trucks zijn uitgevallen en gaan voor de herkansing.

Nog nooit eerder vertoond

De MAN is al helemaal klaar en wordt al snel goedgekeurd, maar de Renault is een ander verhaal. Een gat in het motorblok, dat krijg je niet zo 1-2-3 gemaakt. Na overleg met de eigenaar van MKR, de truckbouwer in Tsjechië, wordt het motorblok met behulp van een donormotor gereviseerd. Een team van onze eigen monteurs, de monteurs van MKR en bijgestaan door de monteurs van Mammoet RallySport, werken uren achtereen om de motor helemaal te prepareren. Dat dit bijzonder is, blijkt wel door de grote belangstelling die er is. Verschillende monteurs van KAMAZ en IVECO komen een kijkje nemen naar het uitzonderlijke technische staaltje werk dat onze monteurs hier laten zien. Het schijnt zelfs nog nooit eerder te zijn vertoond, een complete motor van een truck reviseren in één dag tijd!

Om 21.00 uur lokale tijd is het zover: de motor draait. Ondertussen zijn Gert, Rob en Martin al in overleg gegaan met de organisatie voor de toestemming om te herstarten. Alle handtekeningen en stempels zijn binnen en ook zij mogen gewoon weer starten. Wie had dit nog gedacht?

In het oranje

Vanaf zondag 13 januari rijden de beide Riwald Dakar Trucks met oranje stickers in het aparte klassement. Het enige verschil is dat ze geen kans meer maken op een klassering, maar wel om te laten zien dat de Renault truck in de top hoort. Ze gaan er ook alles aan doen om elke etappe goed te finishen, tot aan de finish in Lima. Er zal nog genoeg gebeuren onderweg, want ook in de tweede week gaan ze extreem hoge duinen en heel zacht zand tegenkomen. Maar: in elk geval hebben ze laten zien dat uitvallen niet zomaar een optie is, de echte Dakar spirit!

Meer berichten