Logo almeloosweekblad.nl


Presentatie van de trucks tijdens de onlangs gehouden Pré Proloog
Presentatie van de trucks tijdens de onlangs gehouden Pré Proloog

Gert Huzink wil nog steeds hoge ogen gooien in Dakar Rally

REGIO – Het wordt de 7e Dakar Rally voor Gert Huzink van het Riwald Dakar Team van 6 januari tot 20 januari. Dakar, 's werelds zwaarste rally voor auto's, trucks, motoren en quads. De 40e Dakar wordt de 10e in Zuid-Amerika met deze keer de start bij Lima in Peru om via Chili op 20 januari te eindigen in de Argentijnse stad Cordoba, een etapperit over 9000 km totaal. Voor Gert Huzink (Langeveen) werd het tot nu niet het succes waar hij op jaagt. In de vorige editie lag hij er al na drie dagen uit na een flinke crash met zijn truck. En ook met de auto werd het in eerdere jaren geen succes. Een uitgebrande auto was ook al eens zijn lot. Dakar 2018 telt deze keer een aantal bekende coureurs minder vanwege een rally in Afrika. Zo staat o.a. Team De Rooy met oud-winnaar Gerard de Rooy met 2 trucks aan de start in Afrika en 2 trucks met Federico Villagra en Ton van Genugten aan het stuur in Zuid-Amerika. Ook MAN stuurt geen team naar Zuid Amerika. Geen reden voor Gert Huzink om er makkelijker over te denken. 'De drie Russen met de Kamaz zijn de favorieten, maar in Dakar weet je het nooit,' vertelt Gert Huzink die op Rob Buursen als navigator kan rekenen en op Martin Roesink als monteur aan boord. Voor Roesink wordt het zijn 11e Dakar. We zitten op het kantoor van Riwald Recycling in Almelo als Huzink vertelt over zijn rallyactiviteiten. 'Met de Renault hebben we in de zomer nog in de Silk Way Rally Moskou-China gereden. Het vermogen was opgevoerd naar 1250 pk. Dat bleek geen succes, alle trucks van Renault bliezen de motor op vanwege de grote hitteontwikkeling. Nu voor Dakar is dat vermogen bijgesteld naar 980 PK,' vertelt Huzink. Hij vervolgt: 'De Renaultfabriek stuurt een monteur mee om de motor uit te lezen zodat we niet overbelasten. We gaan van start in 'The White Dunes' bij Lima. Die hoge duinen en dat zeer losse zand ligt mij wel. Zwaarder wordt het als je boven 3.000 meter zit. De lucht wordt ijl, maar mens en motor hebben beide zuurstof nodig,' aldus Huzink. Voor de hitte is Huzink niet benauwd. 'Daar kan ik aardig tegen. En vergeet niet dat wij ook de snelle Ginaf servicetruck in de race hebben om ons bij te staan. Ed Wiegman zit weer achter het stuur, Joëlle Ebbers is navigator en Dirk Schatorie de monteur aan boord. Op hen kan ik rekenen, net zoals het internationale team technici dat uit negen man bestaat.' Het vertrouwen is er!

Het interview wordt onderbroken door een appje. Het zijn de startnummers 517 en 526 die de trucks van het Riwald Dakar Team zijn toebedeeld, zo verneemt Gert Huzink. 'In de grote hal wordt aan alle voertuigen die verscheept worden de laatste hand gelegd. We gaan even kijken want vanavond worden ze naar Le Havre gereden. We nemen 38 banden mee, want met een beetje pech kun je er op 1 dag zo drie stuk rijden,' zegt Huzink. In de hal treffen we ook bijrijder en monteur Martin Roesink. Ook hij heeft vertrouwen. 'Heel houden en een plek bij de eerste tien. Dat is een reëel doel,' zegt Huzink die zelf op 2 januari op het vliegtuig stapt. Aan Dakar 2018 staan op 6 januari in Lima 42 trucks, 105 auto's en 190 motoren en quads aan de start. Kijk voor de route op: http://www.dailymotion.com/video/x6a80l3

reageer als eerste
Meer berichten