Abe uit Almelo: jaarwisseling op zee


<p>Abe Veenstra aan boord van de Balder.</p>

Abe Veenstra aan boord van de Balder.

(Foto:)

Abe uit Almelo: jaarwisseling op zee

Abe Veenstra (25) uit Almelo heeft Oud en Nieuw gevierd op zee – hij lag voor anker in de buurt van New Orleans. Met kerst zat hij in Mexico. Vlak voor de tweede lockdown vertrok Abe naar Mexico City waar hij eerst in quarantaine moest voordat hij aan het werk kon gaan. Vijf weken weg, vijf weken thuis is zijn ritme.

Almelo/Mexico/New Orleans – Abe Veenstra is nu anderhalf jaar stuurman op de Balder, een half afzinkbaar kraanschip van Heerema. "De Balder heeft twee kranen achterop waarvan de stuurboordkraan 3600 ton en de bakboordkraan 2700 ton kan tillen. Met deze kranen bouwen wij voornamelijk productieplatformen voor olie en gas en in de nabije toekomst ook windmolens aangezien de vraag steeds groter wordt om deze molens op zee te bouwen.''

Abe begon als stagiaire. "Na twee jaar op school moet je een jaar lang stage varen. Ik voldeed mijn stage op drie verschillende koopvaardijschepen. Het eerste half jaar op een containerschip, dat een vaste lijn voer tussen Hamburg en Sint- Petersburg. Daarna vier maanden op een General Cargo schip: we voeren overal heen waar het nodig was - de wilde vaart - met verschillende ladingen, wat het werk heel interessant maakt als stuurman, aangezien je verantwoordelijk bent voor de stabiliteit van het schip en dat is door de verschillende ladingen nooit hetzelfde. De laatste drie maanden zat ik op een koel- en vries schip om bananen te vervoeren van het Caribisch gebied naar Europa.’’

Verschillende culturen

Aan boord van de Balder zitten gemiddeld driehonderd mensen. "Voornamelijk uit Nederland, Maleisië, Filipijnen, Engeland en Oekraïne. Veel diversiteit aan culturen en gebruiken, onze voertaal aan boord is daarom ook Engels. Door de hoeveelheid mensen aan boord voorzien we ons zelf met zelfgemaakt drinkwater uit de zee, hebben we onze eigen bakkerij, is er een fitnesszaaltje, zwembad en bioscoop.''

Quarantaine

De huidige trip begon in Mexico City. "De quarantaine was goed te doen. In het hotel werden er PCR testen afgenomen. Die uitslag heeft een paar dagen geduurd. Wij waren in de tussentijd vrij om te gaan en staan waar we wilden. We hebben die tijd benut om een oude Mayastad te bezichtigen. Daar was goed te zien dat de Mexicanen serieus omgaan met de coronaregels die het land heeft vastgesteld. In de buitenlucht met niemand om mij heen werd ik binnen een minuut er meteen op geattendeerd dat ik mijn mondkapje gelijk weer om moest doen. Verder word je temperatuur voor elke winkel gecheckt en moeten de handen gedesinfecteerd worden.''

Windkracht 12

Vanuit Mexico ging het richting New Orleans. “We hebben iets meer dan zes dagen over deze reis gedaan. Onderweg hebben we wat vertraging gehad omdat we een sterke noordenwind hadden met soms 64 knopen wind in de mast – dat is windkracht 12. Op de Balder zijn al snel de voorbereidingen op de Nieuwjaarsduik in gang gezet. Het zwembadwater, dat we uit de zee halen (ongeveer 23 graden), vullen we aan met ijsblokjes om zo het warme zeewater af te laten koelen en onze Maleisische collega’s een Nederlandse Nieuwjaarsduik te laten ervaren. Op dit moment liggen we 24 mijl voor de kust van New Orleans voor anker en zijn we bezig met periodiek onderhoud en voorbereiding op een volgend project.’’
Kerst aan boord is best gezellig, weet Abe. "Wanneer je vijf weken op, vijf weken af vaart weet je gewoon dat je het ene jaar thuis bent met de kerst en het andere jaar weg bent. Het jaar dat je thuis ben geniet je denk ik er net allemaal wat meer van, wetende dat je de volgende kerst niet thuis bent. Kerst hier aan boord is overigens ook heel gezellig, iedereen zit in het zelfde schuitje en je maakt er samen toch een leuk feest van, wetende dat je de volgende kerst weer thuis bent.''

Zeevaartschool

Avonturen beleven op zee zat er altijd al in bij Abe. “Als kind was ik al veel op het water te vinden. Mijn ouders hebben zelf een zeilboot, waar ik vanaf mijn geboorte de weekenden en vakanties op ben gegroeid. In de zomervakanties gingen we vaak naar Zweden of Denemarken met de boot. Dan voeren we altijd door het Kielerkanaal, waar ik altijd grote containerschepen doorheen zag varen. Door die schepen ben ik getriggerd om naar de Zeevaartschool te gaan. Eerst in Zwolle en daarna naar de hogere zeevaartschool op Terschelling.’’
Of Abe veel van de wereld heeft gezien? "Canada, Amerika, Mexico, het hele Caribische gebied, de hele Middellandse zee, heel West Europa en de hele Baltische zee. Met de Balder en andere schepen van Heerema.''

Het halfafzinkbare kraanschip kan zware objecten liften én zelf afzinken. "Wij laten het schip deels afzinken wanneer er grote gewichten in de kraan hangen om zo meer stabiliteit te krijgen. Dit afzinken regelen we op de brug. Eén stuurman houdt het schip op de plaats houden en één is bezig met ballasten, grote tanks lopen dan vol met water.''

Bijzonder type schip

'je weet dat je het ene jaar niet thuis bent en het andere wel'

Door Hans Assink

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden