<p>Het Indi&euml;terrein. (Foto: Almelo Promotie)</p>

Het Indiëterrein. (Foto: Almelo Promotie)

(Foto: Archief Almelo Promotie)

De beste tips voor dé fotowedstrijd!

De fotowedstrijd van gemeente Almelo in samenwerking met Almelo Promotie duurt nog tot en met 1 november. Om jullie nog wat inspiratie te geven, hebben we de helft van de jury gevraagd waar ze op gaan letten bij het jureren. Deze week geven Rikkert Harink en Marianne van de Steeg hun tips. Volgende week kun je de tips van de burgemeester en Studio 15 lezen.

- Fotograaf Rikkert Harink is een van de juryleden van de fotowedstrijd. Hij weet als geen ander hoe je goede foto’s maakt. Rikkert: “Ik ben één van de juryleden van de fotowedstrijd. Wat ik erg belangrijk vind in een foto, is dat er een verhaal mee wordt verteld. Daar zal ik tijdens het jureren dus ook goed op letten. Het verhaal dat met de foto wordt verteld, vind ik belangrijker dan een technisch goede foto. Er moet echt wat gebeuren. Dat kan iets spectaculairs zijn, maar ook iets subtiels of iets op emotioneel vlak. Een foto van bijvoorbeeld een mooie zonsondergang is wat mij betreft niet voldoende. Het is leuk als er meer gebeurt op de foto."
Rikkert: "Een andere tip die ik mee wil geven, is om gebruik te maken van lijnen in een foto, zoals de lijnen van een weg. Dit versterkt het beeld. Daarnaast is het een tip om eens te proberen om een foto vanuit een laag of juist hoog standpunt te maken. Dit kan de foto ook versterken. En de laatste tip: als je mensen fotografeert, is het belangrijk om contact met hen te maken. Vraag dan wel om toestemming, want het kan zijn dat de foto wordt gepubliceerd.”
Om te laten zien wat Rikkert precies bedoelt met deze tips, heeft hij een voorbeeldfoto gemaakt (zie rechtsboven). “In het begin van de coronacrisis mochten studenten niet meer naar school. Er werd geadviseerd om zoveel mogelijk binnen te blijven. Maar houd jongeren maar eens binnen op een mooie lentedag! In de stad waren jongeren aan het skaten en freerunnen, ik ben op de jongeren afgestapt en ik heb ze gevraagd of ik foto’s mocht maken. In deze foto zie je de werking van de lijnen. Idealiter had ik de hoofdpersoon nog iets verder naar rechts willen hebben, op het snijpunt van twee lijnen tegen de lucht. Verder zorgen de jongeren in de achtergrond ervoor dat het verhaal duidelijk wordt. Als zij niet in beeld waren, krijg je een foto waarbij een jongere om onduidelijke reden in de lucht hangt. Succes met fotograferen en ik zie jullie foto’s graag tegemoet.”

Het tweede jurylid is Marianne van de Steeg, directeur-bestuurder bij Almelo Promotie. Ook zij heeft nog een aantal aandachtspunten voor de inzenders. Met name de herkenbaarheid van de foto als een Almelose foto is een aandachtspunt voor haar, maar ook of de foto het gevoel oproept dat zij bij Almelo vindt passen en de innovatieve kracht die de stad heeft. "Er is enorm veel veranderd in de stad de afgelopen jaren zoals de nieuwe havenkom met de IJsvogels, het bouwen op Indië, het groen dat in de binnenstad is aangeplant en de start van Business Park XL. We zijn een stad waar je goed kunt wonen, werken en recreëren. Dat een zonsondergang prachtig kan zijn staat buiten kijf, maar ik zal vooral letten op het Almelo gevoel." Daarnaast zal zij scherp letten op de invulling van de thema's. Het profiel van de stad is groen en water, maar ook techniek en talent. "Talent kan bijvoorbeeld het ROC van Twente zijn, maar kan ook technisch of sportief talent zijn. Techniek is misschien iets kunstigs dat is gebouwd, maar zeker ook hightech en industrie. En die hightech is ook weer een vorm van talent die de stad voortbrengt. Leef jullie vooral uit!"

door Almelo Promotie

Alle details staan op www.almelo.nl/fotowedstrijd

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden