Foto:

Kom in beweging!

We zijn gearriveerd in september. De ‘r’ zit in de maand, de scholen openden onlangs weer hun deuren en ook voor de meeste sportcompetities lonkt een nieuwe start. Na een ellenlange corona- en zomerstop werd dat hoog tijd. Maar pas op: na een flinke periode van inactiviteit liggen de blessures op de loer!


Sporten mag en kan sinds kort weer. Uiteraard met inachtneming van een aantal maatregelen. Voor de meesten van ons geldt dat we vanaf de maand maart zochten naar alternatieve manieren om fit te blijven. Een groot deel van de georganiseerde sport lag sindsdien stil. Zeker na deze halfjarige pauze wil niemand nóg langer buitenspel staan. En al helemaal niet vanwege een blessure.
In onze praktijk zien we doorgaans meer blessures ontstaan bij mensen die na een periode van stilstand het sporten weer oppakken. Weinig dagelijkse beweging, bijvoorbeeld als gevolg van het vele thuiswerken, kan daar aan bijdragen. Want zeg eens eerlijk: heb jij de afgelopen tijd aan de beweegnormen voldaan?

Het is daarom van belang om je sportactiviteiten goed voorbereid te hervatten. De volgende tips helpen je daarbij:
-Start met een functionele warming-up met een lage belasting en dynamische beweegvormen.
-Verhoog de belasting op je lichaam wekelijks niet te veel! Uit onderzoek blijkt dat na een periode van (te) weinig belasting, een verhoging van meer dan 10 procent per week kan leiden tot blessures. Hierbij geldt natuurlijk ook dat je niet direct start op je 'oude niveau', maar hier naar toe werkt.
-Zorg dat je jezelf ook de tijd geeft om te herstellen na het sporten.
Voldoende bewegen op een verantwoorde manier past goed in het bredere plaatje van een vitaal leven. De coronacrisis heeft het belang van een gezonde leefstijl onderstreept. In dit uitzonderlijke tijdperk is ons eens te meer duidelijk geworden dat het niet altijd vanzelfsprekend is om goed en vitaal in je vel te zitten. Er wordt een dringend beroep gedaan op ons aanpassingsvermogen en onze veerkracht.
In de omgang met nieuwe of veranderende situaties is een gezonde leefstijl essentieel. Het beperken van gezondheidsschade ten gevolge van roken, overgewicht of problematisch alcoholgebruik helpt daar zeker bij. Dat kan ook gezegd worden over voldoende slaap en de verlichting van stress.
Maar in diezelfde adem is het minstens zo belangrijk om sporten en bewegen te noemen. Sporten is op de eerste plaats leuk: een welkome afleiding nadat we allemaal al meer dan genoeg thuis hebben gezeten. Bovendien is de sportclub de ideale ontmoetingsplaats om vrienden en bekenden op veilige afstand in levenden lijve te treffen. Die sociale contacten en de gezelligheid van samen sporten hebben ongetwijfeld een positief effect op hoe lekker je in je vel zit. En tenslotte is sporten natuurlijk gezond. Zolang je in het begin maar waakzaam bent voor overenthousiasme en blessures… Veel succes, en vooral heel veel sportplezier gewenst!

Paul van Iersel is fysiotherapeut en eigenaar van Van Iersel Fysiotherapie.

www.praktijkvaniersel.nl

Almelo vitaal - Vitaal Almelo

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden